نهال سرا

شته درخت انگور ! آن موجودات کوچک سبز روی گیاهان شما چیست؟ آنها احتمالاً شته هستند! در اینجا بهترین نکات ما در مورد چگونگی شناسایی و کنترل شته ها در باغ آورده شده است.

شته چیست؟

 

به نظر می رسد شته ها به هر باغی(شته درخت انگور ) راه پیدا می کنند. آنها حشرات کوچک و جسمی نرم هستند که با مکیدن مایعات غنی از مواد مغذی از گیاهان تغذیه می کنند. در تعداد زیادی ، آنها می توانند گیاهان را به طور قابل توجهی تضعیف کنند ، به گل و میوه آسیب می رسانند. شته ها به سرعت تکثیر می شوند ، بنابراین کنترل آنها قبل از شروع تولید مثل بسیار مهم است. بسیاری از نسل ها می توانند در یک فصل اتفاق بیفتند.

خبر خوب این است که آنها تمایل به حرکت کند دارند و کنترل شته نسبتاً آسان است.

شناسایی شته ها در درخت انگور

شته ها ریز هستند (بزرگسالان زیر ¼ اینچ هستند) و اغلب تقریباً با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند. گونه های مختلف می توانند سفید ، سیاه ، قهوه ای ، خاکستری ، زرد ، سبز روشن یا حتی صورتی به نظر برسند! بعضی از آنها ممکن است دارای پوشش مومی یا پشمی باشند. آنها دارای بدن گلابی شکل با آنتن های بلند هستند. پوره ها شبیه بزرگسالان هستند. اکثر گونه ها دارای دو لوله کوتاه (که به آنها قرنیک گفته می شود) از انتهای عقب خود بیرون زده اند.

نمای نزدیک شته درخت انگور

شته درخت نمای نزدیک

بزرگسالان معمولاً بدون بال هستند ، اما بیشتر گونه ها وقتی جمعیت زیاد می شود ، به شکل بالدار در می آیند ، بنابراین وقتی کیفیت غذا آسیب می بیند ، حشرات می توانند به گیاهان دیگر سفر کنند ، تولید مثل کنند و کلنی جدید راه اندازی کنند. شته ها معمولاً در گروه های بزرگ تغذیه می کنند ، اگرچه ممکن است گاهی اوقات آنها را به صورت منفرد یا تعداد کمی مشاهده کنید.

در حالی که شته ها به طور کلی از گیاهان متنوعی تغذیه می کنند ، گونه های مختلف شته ها می توانند مخصوص گیاهان خاصی باشند. به عنوان مثال ، برخی از گونه ها شامل شته لوبیا ، شته کلم ، شته سیب زمینی ، شته هلو سبز ، شته خربزه و شته سیب پشمی هستند.

 

آسیب شته به چه صورت است؟

آسیب رساندن شته به درخت انگور

پوره ها و بزرگسالان ، بسته به گونه ، از آب گیاهان تغذیه می کنند ، به برگها ، ساقه ها ، جوانه ها ، گلها ، میوه ها و یا ریشه ها حمله می کنند. بیشتر شته ها به خصوص رشد جدید شاد را دوست دارند. بعضی از آنها مانند شته هلو سبز از گیاهان مختلفی تغذیه می کنند ، برخی دیگر مانند شته سیب گلگون روی یک یا فقط چند میزبان گیاه تمرکز می کنند.

 

به دنبال برگهای نامناسب ، پیچش یا حلق آویز ، کوتاهی یا زرد شدن برگ باشید . قسمتهای زیرین برگها را حتماً بررسی کنید. شته ها دوست دارند آنجا مخفی شوند.

اگر برگها یا ساقه ها با ماده چسبنده پوشانده شده باشد ، این نشانه این است که شته ها شیره خود را نوشیده اند. این ” عسل ” ، مایعی شیرین که توسط حشرات به عنوان زباله تولید می شود ، می تواند حشرات دیگری مانند مورچه ها را که مواد را برای غذا جمع می کنند ، جذب کند . وقتی شته ها از درختان تغذیه می کنند ، می توان عسل عسل آنها را روی اتومبیل ها ، مبلمان فضای باز ، مسیرهای رانندگی و غیره رها کرد.

عسلک گاهی اوقات می تواند رشد قارچی موسوم به کپک دوده را ترغیب کند و باعث سیاه رنگ شدن شاخه ها و برگ ها شود.
گل ها یا میوه ها به دلیل تغذیه شته ها ممکن است تحریف شده یا تغییر شکل دهند .
برخی از گونه های شته باعث تشکیل صفرا روی ریشه ها یا برگ ها می شوند .
شته ها ممکن است ویروس ها را بین گیاهان منتقل کنند و همچنین حشرات دیگری را که طعمه آنها هستند مانند کفشدوزک جذب کنند.

 

نحوه شناسایی شته ها.

شته ها می توانند رنگ های مختلفی از جمله زرد داشته و ماده ای چسبناک عسلی تولید کنند. اعتبار عکس: جان اوبرمایر / دانشگاه پوردو.

چگونه از شر شته خلاص شویم

سعی کنید آب سرد روی برگها بپاشید. گاهی اوقات همه شته ها به یک انفجار خنک برای تخلیه آنها احتیاج دارند. به طور معمول آنها قادر به یافتن راه بازگشت به همان گیاه نیستند.
اگر حمله شته بزرگ دارید ، گیاهان را با آرد غبارروبی کنید. آفات را یبوست می کند.
روغن چریش ، صابون های حشره کش و روغن های باغبانی در برابر شته ها مثر هستند. دستورالعمل های کاربردی موجود در بسته بندی را حتماً دنبال کنید.
اغلب می توانید با پاک کردن یا پاشیدن برگ گیاه با محلول ملایم آب و چند قطره صابون ظرف از شر شته خلاص شوید. آب صابون باید به مدت 2 هفته هر 2-3 روز دوباره استفاده شود.
یک نوع ترکیب از این ترکیب آب و صابون شامل فلفل کاین است: 1 لیتر آب ، 1 قاشق چایخوری صابون ظرف مایع و یک فلفل فلفل قرمز را با هم مخلوط کنید. قبل از سمپاشی روی گیاهان را رقیق نکنید.
زمین دیاتومه ( DE ) ماده ای غیر سمی و آلی است که شته ها را از بین می برد. وقتی گیاهان شکوفا هستند از DE استفاده نکنید . برای گرده افشان نیز مضر است.

نحوه جلوگیری از شته ها

برای درختان میوه یا درخت انگور ، روغن باغبانی خفته را اسپری کنید تا تخم های شته که زمستان می گذرند را از بین ببرد.
حشرات مفید مانند کفشدوزک ، بند بند و زنبورهای انگلی از شته ها تغذیه خواهند کرد. جمعیت های اضافی این حشرات را می توان بصورت آنلاین سفارش داد و باید از همان ابتدا به کنترل جمعیت شته ها کمک کند.
کاشت همراه می تواند برای دور نگه داشتن شته ها از گیاهان بسیار مفید باشد. مثلا:
شته ها با گربه دفع می شوند.

شته ها به ویژه جذب خردل و نسترن می شوند . این گیاهان را در نزدیکی گیاهان با ارزش تر به عنوان دام شته ها بکارید. (گیاهان تله ای خود را مرتباً بررسی کنید تا جمعیت شته ها به سمت گیاهان با ارزش شما پرش نکنند).
نسترن ها طعم شیره درخت میوه را برای شته ها خراب می کنند و به شما کمک می کنند تا شته ها از کلم بروکلی دور بمانند .
وقتی سیر و پیازچه در نزدیکی کاهو ، نخود فرنگی و بوته های گل رز کاشته شوند ، دفع شته ها می کنند .

از بین بردن گیاهان یکی از راه های کنترل جمعیت شته ها در باغ شماست.

 

استفاده از الکل برای کنترل شته ها

شته درخت انگور

ایزوپروپیل الکل (ایزوپروپانول یا الکل مالشی نیز نامیده می شود) خوب عمل می کند و یافتن آن آسان است ، اما مطمئن باشید که این ماده افزودنی ندارد. به نظر می رسد که اتانول (الکل دانه) بهترین عملکرد را دارد. الکل معمولاً 70 درصد در فروشگاه ها قدرت دارد (یا 95 درصد قدرت خریداری شده از طریق تجارت). برای ساختن اسپری حشره کش ، قسمتهای مساوی 70 درصد الکل و آب را مخلوط کنید (یا در صورت استفاده از 95 درصد الکل ، 1 قسمت الکل را با 1 ½ قسمت آب مخلوط کنید).

برای موثرتر شدن آن می توانید به یک امولسیون صابونی الکل نیز اضافه کنید. به عنوان مثال ، در یک بطری اسپری ، 5 فنجان آب ، 2 فنجان الکل و 1 قاشق غذاخوری صابون مایع را ترکیب کنید.

 

احتیاط: هنگام استفاده از اسپری الکل یا صابون ، یا ترکیب ، همیشه ابتدا یک ناحیه کوچک را آزمایش کنید و صبح یا عصر که آفتاب نمی زند ، آن را استفاده کنید. قبل از استفاده بیشتر ، چند روز گیاه را برای هرگونه واکنش سو ad تماشا کنید. گیاهان می توانند به الکل و صابون حساس باشند. همچنین ، برخی از صابون ها مواد افزودنی دارند که می تواند به گیاهان آسیب برساند – خالص ترین شکل را انتخاب کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *