نهال سرا

آفات ساقه‌خوار انگور (Borer Insects)  و خوشه خوار انگور از جمله آفات مهم درختان انگور است، و در تمام مناطق کشور وجود دارد. در باغاتی که جمعیت از حد بالایی بیشتر بشود خسارت سنگین وارد می‌کند.

انگور محصول مهم تجاری در کشورمان ایران است. تولید انگور  به عنوان پردرآمدترین فعالیت در نظر گرفته شده است. ایران جزء ده کشور اول جهان در تولید انگور است.

 

این محصول با تولید 3.21 میلیون تن (حدود 4 درصد از تولید جهانی 57.40 میلیون تن) از مساحت 0.05 میلیون هکتار در بین محصولات میوه در ایران پنجم است. همانطور که در مورد بسیاری از میوه ها صادق است ،یک نوعی  از حشرات باعث مشکلاتی برای درختان انگور می شود.

حشراتی که می توانند بر انگور تأثیر بگذارند عبارتند:

از فیلوکسرا انگور

سوسک کک انگور

پروانه خوشه خور انگور

حشرات از جوانه ها ، برگها و میوه ها تغذیه می کنند. زیان بارترین آنهایی هستند که از میوه تغذیه می کنند زیرا پوسیدگی حاصله می تواند در کل خوشه پخش شود.

 

حشره فیلوکسرا Borer Insects به طور بالقوه مخرب ترین حشره ای است که به انگور در ایران حمله می کند. لاروهای این تونل حشرات به ریشه های بزرگتر و تاج انگور در زیر سطح خاک وارد می شود.

خسارت مته سوراخ منجر به کاهش رشد انگور ، برگهای کوچکتر ، کاهش اندازه دانه و تعداد کمتر انگور می شود. از آنجا که خسارت به زیر زمین محدود می شود ، مشکلات تا زمانی که زوال انگور مشاهده نشود اغلب قابل توجه نیست.

مشخصات ریشه خوار انگور Borer Insects

آسیب ناشی از تغذیه لارو می تواند از چند محل تغذیه تا تخریب کامل سیستم ریشه متغیر باشد. بزرگسالان پروانه های قهوه ای هستند که نوارهای زرد نازکی روی شکم دارند و شبیه برخی از زنبورهای کاغذی هستند. بالهای جلو قهوه ای هستند در حالی که بالهای عقب شفاف هستند. پروانه های نر به روشی شبیه به زنبورها پرواز می کنند. لاروها استوانه ای شکل ، کرم رنگ هستند ، با سه جفت پای واقعی در نزدیکی سر و پنج جفت پای شکمی گوشتی که هر کدام دارای دو نوار قلاب کوچک هستند.

اندازه لاروها در زمان بلوغ چقدر است؟

لاروها در زمان بلوغ 1-1/2 اینچ طول دارند و سر قهوه ای جمع شونده ای دارند. بزرگسالان در اواسط تابستان از خاک بیرون می آیند. تخمها روی سطح خاک ، برگهای انگور و علفهای هرز با هشت روز رویش بزرگسالان گذاشته می شوند. ماده ها به طور متوسط ​​350 تخم می گذارند. تخمها در حدود دو هفته از تخم خارج می شوند و لاروها بلافاصله در جستجوی ریشه انگور وارد خاک می شوند.

 

حدود 95 درصد از لاروها قبل از رسیدن به ریشه می میرند ، اما کمتر از 1 درصد پس از یافتن ریشه انگور می میرند. لاروها به مدت 2 سال از ریشه ها تغذیه می کنند. در تابستان سال دوم ، لاروها در نزدیکی سطح خاک شفیره می شوند.

 

کنترل : ماموریت اصلی HPM حفاظت از کشاورزی است. ما معتقدیم که هر کشاورز با اطمینان و اطمینان از محصولات ما استفاده می کند. Apollo ما یک حشره کش و حشره کش با تماس و معده است. این بهترین راه حل برای تولید کنندگان انگور است. این محافظت کامل در برابر حفره ریشه انگور را فراهم می کند. این ماده از لک شدن پوره ها و لاروها جلوگیری کرده و منجر به مرگ می شود. این محصولات همچنین تخمک گذاری تخمک توسط بزرگسالان را سرکوب می کند و حشرات تحت درمان تخم های استریل می گذارند. هنگامی که طبق توصیه استفاده می شود فیتوتوکسیک نیست.

 

کنترل آفات ساقه‌خوار انگور

بهترین روش و راه  کنترل از بین بردن این آفت  جایگزین کردن آن با گیاه جدید و حفظ بهداشت محیط است. همچنین استفاده از اسپری نوعی فرومون می‌تواند موجب مختل کردن جفت‌گیری این آفت شود. حداقل وجود دو پاتوژن قارچی لارو آفات نیز گزارش‌ شده است که کنترل‌کنندۀبیولوژیکی این آفت هستند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *